Werken als verkoopmanager bij ABB… Hoe is dat? Niemand kan dat beter vertellen dan onze eigen verkoopmanagers! In dit gesprek stellen we daarom een aantal vragen aan Rianne, momenteel werkzaam als ‘Manager Gebiedspromotie & Verkoop’, voorheen als ‘verkoopmanager’.
Verkoopmanagers regelen eigenlijk alles rondom de verkoop van nieuwbouwprojecten. Vanaf het moment dat het project bij ABB bekend is en de afdeling ontwikkeling ermee aan de slag gaat tot en met de opleveringen (en vaak zelfs ook nog een stukje erna). Een veelomvattende functie. Rianne zelf houdt zich nu voornamelijk bezig met het voortraject en denkt de strategie uit voor de verkoopafdeling. Zo is ze met diverse vernieuwingen bezig die de functie van verkoopmanager nog leuker/makkelijker maken.
Nieuwsgierig geworden? Lees hieronder verder.
De functie is grofweg op te delen in drie fases. Hieronder legt Rianne uit wat ze in iedere fase doet.
Gebiedspromotie & participatie
“Wij zetten een nieuw (woon)gebied op de kaart. Wij bedenken (met het projectteam) een projectnaam, huisstijl, projectwebsite, etc. Daarnaast maken we een plan voor het promoten van het gebied. Je duikt als het ware het gebied in. Je merkt goed dat elke regio in Nederland anders is en ook anders communiceert. Geïnteresseerden, omwoners en overige betrokkenen enthousiasmeren voor het gebied dat is waar mijn hart sneller van gaat kloppen”.
Verkoop
“Nadat een locatie en daarmee ook het project op de kaart zijn gezet, werken we richting de verkoop. We gaan dus van gebiedspromotie naar woningpromotie. Het toewerken naar de start verkoop is een heerlijk creatief proces. Dit is het moment dat de woningen worden aangeprezen. We passen de website aan, maken teksten en vormgeving voor de brochure. We coördineren de stijl van de impressies en gaan aan de slag met het promotieplan. Waar moet je aan denken? Buitenreclame, online marketing, advertorials, persberichten, free publicity, nieuwsbrieven en ga zo maar door. Uiteraard doen we dit niet alleen, ons online marketingbureau denkt mee hoe je een project het beste in de markt kunt zetten.
Daarnaast gaan we in deze fase in overleg met de makelaar. Zij geven adviezen op het gebied van prijs en verkopen de woningen. Als verkoopmanager ben je hier nauw bij betrokken. Wij sturen de makelaars gedurende dit hele traject aan en zorgen dat zij de juiste informatie hebben. Voordat een project in de verkoop gaat moeten overeenkomsten opgesteld worden. Bij ABB werken we met een SWK overeenkomst, inhoudelijk stel je die als verkoopmanager per project op”.
Uiteindelijk werk je toe naar een start verkoop moment. Dit is hét belangrijkste moment van een nieuwbouwproject. Dit zijn echt events, je bent dus eigenlijk ook eventmanager. Events, zoals een start verkoop, start bouw etc. geven mij energie en ik vind het heerlijk om mensen te spreken. Ik breng graag mijn enthousiasme over een project op hen over en geniet ervan als ik merk dat (potentiële) kopers ook enthousiast zijn. Dit event is de aftrap voor de makelaars. Zij voeren de gesprekken met geïnteresseerden en zorgen ervoor dat de overeenkomsten worden getekend”.
In de tussentijd organiseren wij informatieavonden voor de geïnteresseerden. Mensen hebben dan de mogelijkheid tot het stellen van vragen en wij kunnen hen alles vertellen over het project en traject dat komen gaat. Bang voor mensen moet je in deze functie niet zijn, want je staat gerust in een zaal voor 80 kopers.
Start bouw
“Als het grootste deel van de woningen verkocht is (vaak houden we 70% aan), starten we met de bouw. Dat betekent weer een feestje! Ook die organiseren wij. We organiseren dan een feestelijk moment met aansluitend een borrel (vaak op locatie). Tijdens de bouw organiseren we gezellige kijkdagen. Dit zijn vaste momenten dat kopers op de bouwplaats mogen komen. Zij kunnen dan de voortgang van de bouw goed volgen. Voor een verkoopmanager ook een heerlijk moment, kopers zijn vaak blij en komen met leuke vragen. En je komt regelmatig op verschillende bouwplaatsen, waar je collega’s aan het werk zijn die je niet dagelijks ziet, door heel Nederland (vandaar dat bij deze functie ook een leaseauto hoort!)
De functie is grofweg op te delen in drie fases: gebiedspromotie & participatie, verkoop en start bouw.
“Ik heb zo’n zes jaar geleden bij ABB gesolliciteerd omdat ik graag bij een bedrijf wilde werken waar mijn creativiteit en eigen inbreng de ruimte kregen. In vacatures staan vaak mooie woorden, maar die beloftes worden niet altijd waargemaakt. Bij ABB wel.
Ik raad iedereen aan die nadenkt over het werken bij ABB als verkoopmanager dan ook om de vacaturetekst en de interviews met medewerkers goed door te nemen. Die geven namelijk een duidelijk beeld van hoe de functies eruit zien en hoe het werken bij ABB is.
Ik heb zelf opleidingen gevolgd op het gebied van: Marketing, Communicatie en Vastgoed & Makelaardij. Sinds ik bij ABB werk heb ik nog diverse cursussen en opleidingen gedaan, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing, schrijven en klantgerichtheid.
Als verkoopmanager moet je mensgericht zijn, snel kunnen schakelen en het leuk vinden om kopers te begeleiden bij één van de grootste keuzes uit hun leven. Het is fijn als je een achtergrond hebt waardoor je al iets weet over koop-aannemingsovereenkomsten of de woningmarkt, maar we leren jou ook graag nieuwe werkzaamheden aan.
Het allerbelangrijkste in deze functie is dat je klantgericht, gedrevenheid en creatief bent. Commerciële vaardigheden zijn ook niet overbodig, evenals het kunnen schrijven van teksten. Bovendien moet je kunnen samenwerken, snel kunnen schakelen, van afwisseling houden en tegen stress kunnen.
Goed om te weten is dat ik mijn eigen werkdagen zelf kan indelen en ook regelmatig thuiswerk.”
Als verkoopmanager moet je commercieel en klantgericht zijn. Goed en snel kunnen schakelen en er vooral voor gaan.
Als we aan Rianne voorleggen dat deze functies er is bij verschillende ontwikkelaars, maar waarom ze juist bij ABB werkt, volgt haar antwoord snel. “De collega’s! We hebben stuk voor stuk leuke collega’s die altijd voor je klaarstaan. Iedereen is anders en dat maakt het leuk! Daarnaast vind ik de vele verschillende en grote projecten erg leuk.
Bij ABB voel je je snel thuis. Dat komt ook doordat ABB veel organiseert. Denk aan vrijdagmiddagborrels, de wekelijkse bootcamp op dinsdag, een kerstmarkt, zomerbarbecue en ga zo maar door. En dan heb ik het nog niet eens gehad over activiteiten van de actieve personeelsvereniging.”
Bij ABB voel je je snel thuis.